Etusivu Ajankohtaista Kaupunkivihreästä elinvoimaa ja hyvinvointia: asiantuntijat ja päättäjät yhteiseen keskusteluun SuomiAreenassa

Kaupunkivihreästä elinvoimaa ja hyvinvointia: asiantuntijat ja päättäjät yhteiseen keskusteluun SuomiAreenassa

Viheralueet eivät ole menoerä, vaan investointi hyvinvointiin ja elinvoimaan. Miten lähiluonnon ja viheralueiden tutkitut hyödyt saadaan nykyistä paremmin osaksi poliittista päätöksentekoa? Tätä käsitellään Viherympäristöliiton paneelikeskustelussa SuomiAreenassa.

Vehreät elinympäristöt ovat suomalaisen hyvinvoinnin perusta. Puistot, lähimetsät, tieympäristöt, kotipihat sekä koulu- ja hoivaympäristöjen viheralueet tukevat terveyttä ja hyvinvointia, ehkäisevät sairauksia sekä vahvistavat kuntien elinvoimaa  tutkitusti.

Paneelikeskustelua alustavat kolme asiantuntijaa, jotka tuovat keskusteluun hyvinvoinnin, kaupunkisuunnittelun ja talouden näkökulmia. Alustajina toimivat johtava tutkija Jenni Lehtimäki Suomen ympäristökeskuksesta, maisema-arkkitehtuurin professori Ranja Hautamäki Aalto-yliopistosta sekä taloustieteen väitöskirjatutkija Matias Mäkiranta Helsingin yliopistosta.

Panelisteina ovat kansanedustaja Pia Lohikoski (vas.), kansanedustaja Tiina Elo (vihr.), Tampereen kaupunginvaltuutettu Jocka Träskbäck (kok.) sekä Kokemäen kaupunginvaltuutettu Soile Ojala-Seppä (ps.). Keskustelun juontaa toimittaja Kirsi Alm-Siira.

Aika ja paikka

Paneelikeskustelu: Elinvoimaa ja hyvinvointia kaupunkivihreällä – hyviä päätöksiä nyt!
Aika: 26.6. klo 13–13.45
Paikka: Sata Shipbuilding -lava, SuomiAreena (Pori) ja MTV:n Katsomo (livestream & tallenne)

Vihreä mainosbanneri, joka koskee 26. kesäkuuta 2026 järjestettävää paneelikeskustelua. Siinä on pyöreitä valokuvia ja viiden eri suomalaisen puolueen edustajan nimet sekä tapahtuman ja järjestäjän tiedot. .