Koulutus

Leikki- ja lähiliikuntapaikkojen turvallisuuskoulutus

Perus- ja tarkastajakoulutuksen kouluttajien pätevyysvaatimukset

Perus- ja tarkastajakurssin kouluttajien minimivaatimus on hyväksytysti suoritettu tarkastajakoulutus sekä perusteltu osoitus, että kouluttaja omaa ajanmukaiset tiedot opetettavista aihealueista. Hakemus kouluttajaksi pääsystä tehdään Viherympäristöliiton Leikki- ja lähiliikuntapaikkojen turvallisuuslautakunnalle, joka hyväksyy jokaisen hakijan erillisen harkinnan ja perustelujen mukaan.

Tarkastajakurssin kouluttajalta vaaditaan lisäksi laaja-alainen kokemus turvallisuusasioiden hallinnasta, esimerkiksi osallistuminen kansainväliseen standardisoimistyöhön sekä kattava riskinarvioinnin hallinta.

Tällä hetkellä kaksi palveluntarjoajaa järjestää Viherympäristöliiton leikki- ja lähiliikuntapaikkojen turvallisuuskoulutusta:

Leikki- ja lähiliikuntapaikkojen turvallisuus-peruskoulutus

Kurssin hyväksytysti suorittaneella on valmiudet tehdä toiminnallisia tarkastuksia, sekä perustason ulkoleikkipaikkojen vuosi- ja käyttöönottotarkastuksia.

Perustason tarkastuksella tarkoitetaan tyypillisimpien perusleikkivälineiden ja rakenteiden tarkastuksia kuten Keinut, kiipeilytelineet, jousikiikut, hiekkalaatikot leikkialuetta rajaavat aidat.) Laajemmat käyttöönotto- ja vuositarkastukset leikki- ja liikuntapaikoilla vaativat syvempää osaamista. Syvemmällä osaamisella tarkoitetaan tarkastajatyökokemusta ja/tai ajantasaista tarkastajatasoista koulutusta.

1. Opiskelija tietää turvallisuusajattelun perusteet

  • Kuluttajaturvallisuuslaki
    • Lain keskeinen sisältö leikkipaikkapalvelun tarjoamisen kannalta
  • Alan standardit
    • Standardien status
    • Standardisoimisjärjestelmä yleisesti ja niiden kehittyminen ja niihin vaikuttaminen
    • Eri standardien soveltamisalat ja niiden pätevyysjärjestys
  • Tukesin ohjeet
    • Turvallisuus- ja kemikaaliviraston ohjeet leikkipaikkapalvelua koskien
  • Vastuukysymykset
    • Leikkipaikkapalvelun tarjoamisessa osallisina olevien osapuolien vastuu (suunnittelu, välinevalmistus, rakennuttaminen ja asennuksen valvonta, asennus, tarkastukset, ylläpito, käyttäjät)
  • Turvallisuuden ja haastavuuden tasapaino ja standardien tarkoitus turvallisuus tason määrittelyssä
  • Eri-ikäisten leikkikenttävälineiden turvallisuusvaatimukset voimassa oleviin standardeihin nähden
  • Vakavan onnettomuuden riskit

2. Opiskelija tietää yleiset ja välinetyyppikohtaiset turvallisuusvaatimukset ulkoleikkipaikoilla sekä leikki- ja lähiliikuntapaikkojen hallinnolliset kysymykset

  • Standardi 1176-1, Leikkipaikkojen yleiset turvallisuusvaatimukset eurooppalaisen standardisoimisjärjestön tulkintapaneelin tarkennukset huomioiden
  • Standardit 1176-1, -2, -3, -4, -5, -6, ja -11 eli välinetyyppikohtaiset turvallisuusvaatimukset eurooppalaisen standardisoimisjärjestön tulkintapaneelin tarkennukset huomioiden
  • Standardi 1176-7 Leikkikenttävälineiden asennus, tarkastus, huolto ja ylläpito
    • Keskeiset turvallisuusvaatimukset
    • Leikkipaikkojen hallinnoinnin erilliskysymykset turvallisuuden kannalta

3. Opiskelija tietää lähiliikuntapaikkojen yleiset ja välinekohtaiset keskeiset turvallisuusvaatimukset ja ohjeistukset

  • Standardi 15312 Julkisten liikuntapaikkojen liikuntavälineet
  • Standardi 14974 Rullalautailualueet
  • Standardi 16630 Ulkokuntoiluvälineet
  • Standardi EN 16899 Parkour -välineet
  • Standardi EN 16579 Pelimaalit

4. Opiskelija tuntee riskinarvioinnin perusteet

  • Riskinarviointi ja riski/hyöty – analysointi
  • Rapex riskinarviointi