Leikki- ja lähiliikuntapaikkojen turvallisuuskoulutusten osaamisvaatimukset
Kunnossapitokoulutuksen osaamisvaatimukset tähtäävät sekä silmämääräisten että toiminnallisten tarkastuksen tekemiseen sekä leikki- ja lähiliikuntapaikkojen pienimuotoiseen huoltoon ja korjaamiseen.
Peruskoulutuksen osaamisvaatimukset tähtäävät edellisen lisäksi perustasoisten leikki- ja lähiliikuntapaikkakohteiden käyttöönotto- ja vuositarkastusten tekemiseen sekä muun muassa samantasoisten kohteiden suunnitteluun, töiden tilaamiseen (suunnittelu, rakentaminen, valvonta ja kunnossapito), rakentamisen ja kunnossapidon valvontaan, rakennus- ja kunnossapitourakoinnin tarjouslaskentaan ja urakoinnin johtoon, sekä välinevalmistukseen ja -myyntiin.
Tarkastajakoulutuksen osaamisvaatimukset tähtäävät useimpien leikki- ja lähiliikuntapaikkakohteiden vuositarkastamiseen, suunnitelmakonsultointiin, asennuksen välitarkastamiseen sekä käyttöönottotarkastamiseen.
- Osaamisvaatimusten taso on kuvattu seuraavilla termeillä suppeasta laajaan: tietää → tuntee → ymmärtää → osaa
Turvallisuuskoulutusten osaamisvaatimukset
Kunnossapitokoulutuksen osaamisvaatimukset
1. Kansalliset lait ja viranomaismääräykset sekä vastuukysymykset
Tavoitteena on, että opiskelija
- tuntee leikki- ja lähiliikuntapaikkojen turvallisuuteen vaikuttavien osapuolien vastuut (suunnittelu, välinevalmistus, rakennuttaminen ja asennuksen valvonta, asennus, tarkastukset, ylläpito, käyttäjät)
- ymmärtää silmämääräisen tarkastuksen ja toimintatarkastuksen sekä niiden dokumentoinnin merkityksen
- tuntee soveltuvin osin kansalliset (ja mahdolliset paikalliset) säännökset
- kuluttajaturvallisuuslaki
- Lain keskeinen sisältö leikki- ja lähiliikuntapaikkapalvelun kannalta
- kuluttajaturvallisuuslaki
- alan turvallisuusstandardit
- Standardien velvoittavuus
- Standardisoimisjärjestelmä yleisesti ja niiden kehittyminen ja niihin vaikuttaminen
- Eri standardien soveltamisalat ja niiden pätevyysjärjestys
- Tukesin ohjeet
- Turvallisuus- ja kemikaaliviraston ohjeet leikki- ja lähiliikuntapaikkapalvelua koskien
- ympäristöministeriön asetus rakennusten käyttöturvallisuudesta koskien piha-alueita
- ymmärtää vanhempien leikkikenttä- ja lähiliikuntapaikkavälineiden turvallisuusvaatimukset voimassa oleviin standardeihin nähden
2. Standardit ja tekniset raportit
Tavoitteena on, että opiskelija
- osaa tunnistaa toimintatarkastuksia ja välineiden korjaamista koskien yleiset ja välinetyyppikohtaiset turvallisuusvaatimukset
- Standardi 1176-1, Leikkipaikkojen yleiset turvallisuusvaatimukset eurooppalaisen standardisoimisjärjestön tulkintapaneelin tarkennukset huomioiden
- Standardit 1176 -2, -3, -4, -5, -6, ja -11 eli välinetyyppikohtaiset turvallisuusvaatimukset eurooppalaisen standardisoimisjärjestön tulkintapaneelin tarkennukset huomioiden
- Standardi 15312 Julkisten liikuntapaikkojen liikuntavälineet
- Standardi 14974 Rullalautailualueet
- Standardi 16630 Ulkokuntoiluvälineet
- Standardi EN 16899 Parkour -välineet
- Standardi EN 16579 Pelimaalit
- ymmärtää standardin 1176-7 Leikkikenttävälineiden asennus, tarkastus, huolto ja ylläpito keskeiset turvallisuusohjeet toimintatarkastuksia ja välineiden korjaamista koskien
3. Riskianalyysi sekä hyöty-riski-analyysi
Tavoitteena on, että opiskelija
- tietää erilaisia riskinarvioinnin menetelmiä sekä hyöty-riski-analyysin käsitteen
- ymmärtää riskinhallinnan tarpeen
- osaa tehdä perustason riskinarviointia silmämääräisissä tarkastuksissa ja toimintatarkastuksissa sekä korjauksissa
- osaa kohdentaa korjaustoimenpiteiden resurssit riskianalyysiin perustuen.
4. Tekninen tuotanto
Tavoitteena on, että opiskelija
- tuntee yleisimmät välineet ja niissä käytettävät materiaalit ja niiden ominaisuudet
- tuntee yleisimmät välinevalmistajat ja välineiden maahantuojat
- tuntee eri putoamisalustamateriaalien perusteet
5. Lapsen kehitys
Tavoitteena on, että opiskelija
- tuntee turvallisuuden ja haastavuuden tasapainon eri ikäryhmissä
6. Ympäristötekijät ja aluesuunnittelu
Tavoitteena on, että opiskelija
- osaa tunnistaa leikki- ja lähiliikuntapaikan välittömässä ympäristössä olevat edellisen tarkastuksen jälkeen ilmi tulleet uudet riskitekijät kuten selvästi vaaralliseksi muuttuneet puut
- osaa tunnistaa kohteen aidoissa, porteissa ja muissa vastaavissa rakenteissa edellisen tarkastuksen jälkeen ilmi tulleet puutteet
Perus- ja tarkastajakoulutusten osaamisvaatimukset kunnossapitokoulutuksen osaamisvaatimusten lisäksi.
1. Kansalliset lait ja viranomaismääräykset sekä vastuukysymykset
- ymmärtää suunnitelmien ja kohteiden erilaisten tarkastusten ja niiden dokumentoinnin merkityksen ja tarkastuskäytännöt kokonaisuutena
- ymmärtää leikki- ja lähiliikuntapaikkarakentamiseen (asentamiseen) liittyvät yleiset turvallisuuteen vaikuttavat seikat
- ymmärtää hyvän käyttöönottotarkastuskäytännön
- ymmärtää kuluttajaturvallisuuslain sisältämän turvallisuusasiakirjan merkityksen pääasiallisen sisällön
- osaa vaatimukset käyttäjien informointiin erilaisilla leikki- ja lähiliikuntapaikoilla
2. Standardit ja tekniset raportit
Tavoitteena on, että opiskelija
- osaa tunnistaa perustasoisten kohteiden käyttöönotto- ja vuositarkastuksia koskien yleiset ja välinetyyppikohtaiset turvallisuusvaatimukset
- Standardi 1176-1, Leikkipaikkojen yleiset turvallisuusvaatimukset eurooppalaisen standardisoimisjärjestön tulkintapaneelin tarkennukset huomioiden
- Standardit 1176 -2, -3, -4, -5, -6, ja -11 eli välinetyyppikohtaiset turvallisuusvaatimukset eurooppalaisen standardisoimisjärjestön tulkintapaneelin tarkennukset huomioiden
- Standardi 15312 Julkisten liikuntapaikkojen liikuntavälineet
- Standardi 14974 Rullalautailualueet
- Standardi 16630 Ulkokuntoiluvälineet
- Standardi EN 16899 Parkour -välineet
- Standardi EN 16579 Pelimaalit
- tuntee aihealueen teknisen raportin TR16879 koskien leikkikenttien ja muiden vapaa-ajan alueiden keskinäistä sijoittelua ja erottelua
Tarkastajakoulutuksen lisätavoitteet edellisen lisäksi
Tavoitteena on, että opiskelija
- osaa tunnistaa useimpien kohteiden käyttöönotto- ja vuositarkastuksia koskien yleiset ja välinetyyppikohtaiset harvemmin esiintyvät turvallisuusvaatimukset
- Standardi 1176-1, Leikkipaikkojen yleiset turvallisuusvaatimukset eurooppalaisen standardisoimisjärjestön tulkintapaneelin tarkennukset huomioiden
- Standardit 1176 -2, -3, -4, -5, -6, ja -11 eli välinetyyppikohtaiset turvallisuusvaatimukset eurooppalaisen standardisoimisjärjestön tulkintapaneelin tarkennukset huomioiden
- Standardi 15312 Julkisten liikuntapaikkojen liikuntavälineet
- Standardi 14974 Rullalautailualueet
- Standardi 16630 Ulkokuntoiluvälineet
- Standardi EN 16899 Parkour -välineet
- Standardi EN 16579 Pelimaalit
Tarkastajakoulutuksessa opiskelija oppii tuntemaan edellisten lisäksi seuraavat yllä mainitun aihealueen dokumentit:
- TR16467: Esteettömät leikkipaikat ja -välineet
- TR17207: Leikkikentät ja vapaa-ajan alueet. Tarkastuksen laatu ja tarkastajien pätevyys.
3. Riskianalyysi sekä hyöty-riski-analyysi
Tavoitteena on, että opiskelija
- ymmärtää riskinarvioinnin sekä hyöty-riski-analyysin perusteet
- ymmärtää onnettomuustyypit, jotka saattavat sattua erilaisissa välineissä
- osaa tehdä riskinarviointia ja hyödyntää sitä perustasoisten kohteiden käyttöönotto- ja vuositarkastuksissa
- osaa hyödyntää tarkastusraportteja korjaustoimenpiteiden resursoinnissa ja suuntaamisessa
- osaa tarvittaessa auttaa tilaajaa kohdentamaan korjaustoimenpiteiden resurssit hyöty-riskianalyysin mukaisesti
Tarkastajakoulutuksen lisätavoitteet edellisen lisäksi
Tavoitteena on, että opiskelija
- ymmärtää riskinarvioinnin sekä hyöty-riski-analyysin perusteet ja erot
- osaa tehdä kattavaa riskinarviointia useimpien kohteiden turvatarkastuksissa
- osaa selittää riskinarvioinnin pohjana olevat perusteet
- tuntee leikki- ja lähiliikuntapaikoilla sattuneiden onnettomuuksien eri tyypit, tavat, vakavuudet ja toistumiset
- osaa ehdottaa oikeita korjaustoimia suhteessa havaittuun riskiin ja ymmärtää korjaustoimien antamiseen liittyvät riskit
- osaa tehdä hyöty-riskianalyysin
4. Tekninen tuotanto
Tavoitteena on, että opiskelija
- ymmärtää eri putoamisalustamateriaalien vahvuudet ja heikkoudet
- tuntee putoamisalustojen iskunvaimennuskykytestin (HIC-testi) perusteet
Tarkastajakoulutuksen lisätavoitteet edellisen lisäksi
Tavoitteena on, että opiskelija
- ymmärtää tärkeimmät valmistus- ja käsittelyprosessit ja niiden vahvuudet ja heikkoudet
5. Lapsen kehitys
Tavoitteena on, että opiskelija
- tuntee eri ikäisille lapsille suunnattujen välineiden merkityksen
Tarkastajakoulutuksen lisätavoitteet edellisen lisäksi
Tavoitteena on, että opiskelija
- tietää miten lapsen kehitys vaikuttaa leikkiin ja toimintaan leikki- ja lähiliikunta-alueilla
- ymmärtää miten erityyppiset leikkialueet ja leikkivälineet vaikuttavat eri ikäisen lapsen leikkiin ja toimintoihin
- ymmärtää eri ikäisen lapsen tarpeen kohdata riskejä ja miten tämä tukee lapsen kehitystä
6. Ympäristötekijät ja aluesuunnittelu
Tavoitteena on, että opiskelija
- osaa periaatteet, joiden perusteella leikkikentät ja muut liikunta- ja urheilualueet pitää erottaa toisistaan tai voidaan tarvittaessa yhdistää
- TR16879 koskien leikkikenttien ja muiden vapaa-ajan alueiden keskinäistä sijoittelua ja erottelua
- TR16467: Esteettömät leikkipaikat ja -välineet
- osaa tunnistaa varusteisiin ja luonnonelementteihin (mm. aidat, portit, roska-astiat jne.) liittyvät viat ja ongelmat
- osaa tunnistaa leikki- ja lähiliikuntapaikan välittömässä ympäristössä olevat riskitekijät (mm. tiet, vesistöt, vaaralliset puut ja putoamisvaarat)
Tarkastajakoulutuksen lisätavoitteet edellisen lisäksi
Tavoitteena on, että opiskelija
- osaa analysoida ja kommentoida sekä kohteiden suunnitelmia että olemassa olevaa leikki- ja lähiliikuntapaikkaa sen turvallisuuden näkökulmasta
- tunnistaa leikki- ja lähiliikuntapaikalla tai sen ympäristössä mahdollisesti olevat yleisimmät selvästi myrkylliset kasvit
- ymmärtää erilaisten pintamateriaalien edut ja haitat.
Koulutustasojen osaamisvaatimuksia on verrattu dokumentin TR17207 (Leikkikentät ja vapaa-ajan alueet. Tarkastuksen laatu ja tarkastajien pätevyys) vaatimuksiin. Kyseinen dokumentti esittää vaatimuksia kolmelle eri tarkastajatasolle (taso 1 silmämääräinen tarkastus, taso 2 toimintatarkastus ja taso 3 vuositarkastus, suunnitelmakonsultaatio, asennuksen välitarkastus, käyttöönottotarkastus ja henkilövahingon jälkeinen tarkastus). Tässä dokumentissa on peilattu teknisen raportin vaatimuksia kansalliselle tasolle ja esitetty osaamisvaatimukset
- kunnossapitokoulutukseen, joka vastaa vähintään teknisen raportin tasoa 2
- peruskoulutukseen, joka asettuu vaatimustasoltaan tasojen 2 ja 3 väliin ollen lähempänä tasoa 3 kuin tasoa 2 sekä
- tarkastajakoulutukseen, joka vastaa teknisen raportin tasoa 3
Tämänhetkiset palveluntarjoajat Viherympäristöliiton leikki- ja lähiliikuntapaikkojen turvallisuuskoulutukseen: