Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Kaupunkien keskusta-alueilla tarvitaan uusia hulevesiratkaisuja

Ilmastonmuutoksen myötä on ennustettu sään ääri-ilmiöiden yleistyvän. Näistä yksi on paikallisten rankkasateiden määrän kasvu. Viime viikkoina useissa kaupungeissa on koettu rankkasateiden vaikutukset: kadut tulvivat ja kellarit täyttyvät vedellä.

Rankkojen paikallisten sateiden vaikutukset tulevat erityisesti esille tiiviissä kaupunkirakenteessa, jossa on paljon kattopintoja ja vettä läpäisemättömiä katu- ja muita alueita. Vesi pakkautuu alaviin paikkoihin ja tulvia syntyy, kun sadevesijärjestelmät eivät pysty imemään hetkellisiä suuria vesimääriä.

Viheralan ammattilaiset ovat tuoneet esille ratkaisuja, joilla näitä tulvahuippujen haittavaikutuksia voidaan ehkäistä. Tiiviillä alueilla on pyrittävä viivyttämään sadevesien liikkeitä esimerkiksi viherkattojen avulla, rakentamalla viivytysaltaita, johtamalla sadevesiä istutusalueille sekä käyttämällä vettä läpäiseviä pinnoitteita.

Valmiilla kaupunkialueilla nämä ratkaisut eivät ole nopeasti toteutettavissa, mutta joitakin ratkaisuja voidaan niissäkin löytää. Yksi ratkaisu on ohjata sadevesiä maanalaisiin säiliöihin ja kennoihin, joista vesi imeytyy maaperään. Hyviä kohteita tällaisille ratkaisuille ovat esimerkiksi autojen pysäköintialueet. Näitä on Suomessa rakennettu varsin vähän, mutta ulkomailla näitä on paljonkin käytössä. Ydinkeskustojen kansipihoilla kattovedet voidaan kerätä tankkeihin, joista vesi voidaan käyttää kansipihojen kasteluun. Näin ei kasteluun tarvitse käyttää juomavettä.

– Suomessa hulevesirakenteiden suunnittelu alkaa olla vakiokäytäntö uusilla alueilla. Monet kaupungit ovat käynnistäneet koetoimintaa, joissa haetaan toimivia ratkaisuja. Esimerkiksi Porin asuntomessuilla oli esillä kaksi erilaista hulevesiratkaisua, katualueelta sadevedet keräävät painanteet ja toinen kevyen liikenteen väylältä keräävät painanteet. Ne luovat monipuolisine kasveineen sadevesien maaperään imeyttämisen lisäksi esteettistä kauneutta ympäristöön, pääsihteeri Seppo Närhi toteaa.

Maisemasuunnittelijat ja -arkkitehdit ovat perehtyneet erilaisten sade- ja hulevesiratkaisujen suunnitteluun.

Sään ääri-ilmiöistä on tänä kesänä saatu monenlaista kokemusta. Kaupungeissa on herätty myös siihen, miten suuri merkitys kaupunkipuilla on lämpötilaan. Puistoisilla viheralueilla lämpötila on useita asteita muuta ympäröivää aluetta alhaisempi. Vilvoittavia ja virkistäviä viheralueita tarvitaan ihmisten lähiympäristössä.

Lisätiedot:

Pääsihteeri Seppo Närhi
Viherympäristöliitto ry
0400 419085
seppo.narhi@vyl.fi