Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Luonto on suomalaisille ylpeyden aihe

Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan luonto on Suomen suurin ylpeyden aihe. Suomalaisten yleisin mielenmaisema on metsä. Luonto on myös kantava teema liiton jäsenyritysten kanssa yhteistyössä toteutettavassa KOTI - Suomalaisen kodin mielenmaisema -osastossa, joka rakentuu syksyllä Habitare-messuille.

Puolet suomalaisista (51 %) on sitä mieltä, että luonto on suurin ylpeydenaiheemme. Seuraavaksi eniten ylpeyttä herättävät koulutusjärjestelmä (37 %), turvallisuus (33 %) ja hyvinvointivaltio (23 %). Luonnon arvostus korostuu erityisesti 35–49-vuotiaissa ja naisissa, mutta luonto pitää selkeästi ykkössijaa kaikissa vastaajaluokissa. Alueellisesti luontoa arvostetaan eniten Kymenlaaksossa, Etelä-Karjalassa ja Pohjanmaalla.

- Suomalaisilla on vahva luontosuhde ja on ilo nähdä, että Suomen luonto herättää vahvaa ylpeyden tunnetta. Luonto näkyy monin tavoin myös suomalaisissa kodeissa niin materiaaleissa kuin sisustuksessa. Suomalainen puhdas luonto kiinnostaa myös maailmalla, joten siinä on vielä valtavasti käyttämätöntä markkinointipotentiaalia, toteaa Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila

Taloustutkimus selvitti suomalaisten mielenmaisemaa. KOTI-osastolle valituista teemoista parhaiten suomalaisten mielenmaisemaa kuvasi metsä (46 %). Seuraaviksi parhaiten mielenmaisemaamme kuvasivat vastaajien mielestä meri (25 %), niitty (12 %), tori (5 %) ja hanki (5 %). Vaihtoehdoista kaamos kuvasi vastaajien mielestä vähiten mielenmaisemaamme (3 %).

- Suomi on metsien maa ja moni suomalainen muotoilija saa inspiraationsa sekä materiaalit metsästä. Metsä korostui erityisesti Pohjois- ja Itä-Suomessa, kun taas meri kuvaa parhaiten Helsinki-Uusimaalla asuvien mielenmaisemaa, sanoo Mantila.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamiin Made by Finland -kampanjatutkimuksiin. Taloustutkimuksen tekemä ensimmäinen kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2017 ja siihen vastasi 2 219 iältään 18–79-vuotiasta suomalaista. Toinen tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluina osana Taloustutkimuksen Telebus -kierrosta huhtikuussa 2017. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä 1011 iältään 15-79-vuotiasta henkilöä.