Puutarhahoito kasvattaa kiinnostusta

Kantar TNS:n puutarhatutkimuksen mukaan kiinnostus puutarhaharrastamiseen kasvaa edelleen. Harrastuksena puutarha on yksi suomen yleisimmistä ja suosituimmista. Suomalaisista yli 70 prosenttia harrastaa jossain muodossa puutarhaa  ja noin puolelle se on tärkeä harrastus. Kiinnostus puutarhaa kohtaan kasvaa edelleen erityisesti nuorten ja kaupunkilaisten parissa. Tärkein ryhmä on edelleen kuitenkin yli 35-vuotiaat naiset, jotka kuluttavat eniten euroja tähän harrastukseen.

Suomalaiset käyttivät viime vuonna taloutta kohden keskimäärin 292 euroa puutarhatuotteisiin. Tästä puolet on kasveja, multaa ja lannoitteita. Toinen puoli sisältää puutarhan koneet, työvälineet, kalusteet, kasvihuoneet ja viljelylaatikot. Kokonaisuudessaan puutarhakaupan arvo oli viime vuonna 556 miljoonaa euroa. Parin viime vuoden aikana summa on laskenut, mutta ala odottaa kasvua tulevalle sesongilta.

Nuorten kiinnostus kasvaa

Eniten kiinnostuspuutarhaviljelyyn on kasvanut alle 35-vuotiailla. Vielä vuonna 2013 puolet alle 25-vuotiaista ei ollut lainkaan kiinnostunut puutarhanhoidosta ja nyt vastaava luku on enää 15 prosenttia. Erityisesti nuoret ovat kiinnostuneita syötävien kasvien viljelystä niin kaupungeissa kuin maallakin. 58 % nuorista on joko erittäin tai melko kiinnostuneita. Suhteessa kiinnostus kasvoi viime vuonna eniten miesten parissa. Heistä jopa 45 prosenttia oli kiinnostuneita puutarhanhoidosta.

Viime vuoden kuuma kesä vaikutti siihen, että mullan ja kesäkukkien suosio kasvoi. Näiden tuotteiden hankinnat lisääntyivät ja esimerkiksi puutarhan kasveihin käytettiin jopa kahdeksan miljoonaa euroa enemmän kuin edellisenä vuonna. Sen sijaan puutarhan kalusteisiin ja koneisiin kulutettiin yli 10 miljoonaa euroa vähemmän. Suosion säilyttivät erilaiset kasvatuslaatikot ja kasvihuoneet, joita hankittiin edellisten vuosien tapaan. Kompostorit ja kastelulaitteet olivat lähes ainoita teknisiä tuotteita, joiden myynti kasvoi.

Helle hyydytti viime vuonna

Kaksi edellistä kasvukautta ovat olleet poikkeuksellisia, mikä on vaikuttanut puutarhakauppaan. Vuoden 2017 sateinen ja viileä kesä heikensi tasaisesti kaikkea myyntiä. Seuraavan vuoden päinvastainen ”välimerenkesä” sai ihmiset ostamaan taimia, mutta kuuma kuivuus kesän aikana vähensi halukkuutta puutarhaharrastamiseen. Ruohonleikkurit ja muutkin koneet tekivät huonosti kauppaa sadettimien kustannuksella.

Vuoden 2019 kaudesta toivotaan kahden hyvin erilaisen kesän jälkeen normaalia suomalaista kesää. Harrastamisinto on kasvussa ja kauppa odottaa, että myös hyvän talouskehityksen myötä pihoihin ja puutarhoihin panostetaan entistä enemmän. Ilmastonmuutoksen hidastaminen, puutarhaharrastamisen hyvät terveysvaikutukset, huoli hyönteiskadosta ja kiinnostus lähituotteisiin ovat kaikki tekijöitä, jotka innostavat puutarhatöihin ja vaikuttavat myös hankintoihin.

Luonnonmukaisuus kiinnostaa

Tulevan kevään megatrendi on luonnonmukaisuus. Kiinnostusta on kierrätys- ja luonnonmukaisiin tuotteisiin sekä ympäristöä vaaliviin ratkaisuihin muun muassa kasvinsuojelussa. Myymälöistä etsitään erityisesti perhos- ja mehiläiskasveja, kaikenlaisia hyötykasveja, kasvi-sekä kasvuhuoneita sekä tekniikkaa. Puutarhoissa leikitellään valoilla, siellä hyrräävät robottileikkurit ja kastelujärjestelmät. Parvekeviljelyn toivotaan myös lisääntyvän. Moni arvostaa itsekasvatettuja tuotteita -näin erityisesti kaupunkilaisnuoret. Toisaalta parveke voi olla täynnä viidakkomaisesti kukkivia kasveja tai kuuman lasitetun parvekkeen voi sisustaa kuivaa sietävillä aavikkokasveilla.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Timo Taulavuori, Puutarhaliitto ry, timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi, 040 7453005

Hyötyä ja hyvinvointia puutarhasta! Puutarhaliitto haluaa parantaa suomalaisten hyvinvointia tasokkaan puutarhatuotannon, terveyttä edistävien tuotteiden, viihtyisien viheralueiden ja innostavan puutarhaharrastuksen kautta. Tavoitteena on edistää yritys- ja harrastustoiminnan elinvoimaisuutta. 

Lähde: Puutarhaliitto