Töölössä kokeillaan uutta tapaa suodattaa mikromuoveja hulevesistä

Helsingin Töölöön, lähelle Taivallahden rantaa on rakennettu täysin uudenlainen hulevesien suodatusjärjestelmä. Hulevesiviemäriin asennettu hulevesien suodatusarkku puhdistaa kaduilta valuvia likaisia sade- ja sulamisvesiä, jotka muuten purkautuisivat hulevesiviemäristä sellaisenaan mereen.

Hulevesien suodatusarkun toimintaa ja suodatustehoa muun muassa mikromuovien puhdistuksessa testataan Taivallahdessa kevään ja kesän 2019 aikana.

”Kyse on kokeilusta, jolla etsitään ratkaisua autonrenkaista irtoavien hiukkasten ja muiden saasteiden poistamiseen hulevedestä. Järjestelmän käyttö ja testaus on aloitettu vuodenvaihteessa. Tiiviisti rakennetussa kaupunkiympäristössä tarvitaan uudenlaisia ratkaisuja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen ja vesiensuojeluun”, kertoo ratkaisun kehittäjä ja pilotin pääsuunnittelija Olli Hakala WSP Finland Oy:sta

”Puistossa kaivutyöt ja järjestelmän asennukset aloitettiin jo viime syksynä. Huleveden suodatusarkku rakennetaan osana Eteläisen Hesperiankadun ja kunnallistekniikan saneerausta”, kertoo projektipäällikkö Touko Leppänen Helsingin kaupungilta.

Noin 60 kuutiometrin kokoinen (10 x 3 x 2 metriä), betonirakenteinen arkku poistaa hulevesistä kaiken kokoisia roskiakiintoaineita sekä erilaisia haitta-aineita. Arkku toimii suodattimena ennen kuin hulevedet päästetään mereen. Arkkua kehitetään usean yhteistyötahon voimin.

Suodatusprosessi on kolmiosainen: viivytys/laskeutus, karkeasuodatus ja hienosuodatus. Siinä voidaan käyttää erilaisia suodatusmateriaaleja. Parhaillaan arkussa on karkeasuodattimena kevytsoraa ja hienosuodattimissa biohiiltä ja suodatushiekkaa.

Mikroroskaa ja rengaspölyä tulee laajalta alueelta 

Suuri osa suodatusarkkuun päätyvistä viiden hehtaarin valuma-alueen hulevesistä on peräisin Mechelininkadulta, joka on yksi kantakaupungin vilkkaimmin liikennöidyistä kaduista. Nyt kokeiltavalla suodatusarkulla saadaan suodatettua vain osa valuma-alueen vesistä.

Liikenne on arvioitu merkittäväksi mikromuovin ja -kumin lähteeksi. Päästöjä aiheuttavat muun muassa autonrenkaista ja tiemerkinnöistä irtoavat hiukkaset. Henkilöauton renkaasta kuluu sen elinkaaren aikana pois keskimäärin 10–20 prosenttia.

Mechelininkadun keskimääräinen vuorokausiliikenne vaihtelee kadun eri osilla noin 13 000:n ja 30 000:n ajoneuvon välillä. Suomen ympäristökeskuksen vuonna 2017 tekemien laskelmien mukaan alueen liikenne tuottaa rengaspölyä neljästä seitsemään tonnia vuodessa.

Kerätty tieto avoimeen käyttöön 

Hankkeessa kerättävä tieto julkaistaan vuoden 2019 aikana kiinnostuneiden tahojen vapaasti hyödynnettäväksi, mikä edesauttaa hulevesituotteiden ja -ratkaisujen kaupallistamista ja jatkokehitystä.

Hulevesien suodatusarkku on suunniteltu ja toteutettu iWater-hankkeessa ja Uudet hulevesien hallinnan Smart & Clean-ratkaisut -hankkeessa. Jälkimmäisessä ovat olleet mukana Helsingin kaupungin lisäksi Ruskon Betoni Oy, Fortum Oy, WSP Finland Oy, Aalto-yliopisto ja monia muita kadunrakennukseen ja vesihuoltoon liittyviä tahoja.

Liittyvät uutiset