Kriteeristö
Green Flag Award kriteeristön avulla mitataan koko alueen toimintaa, jossa tärkeitä asioita ovat kestävän kehityksen mukainen toiminta sekä käyttäjille tarjotut toimintamahdollisuudet ja osallistumismahdollisuudet.
Green Flag -tunnusta hakevat viheralueet arvioidaan tuomareiden toimesta 27 kohtaa sisältävällä kriteeristöllä, joka jakautuu kahdeksaan eri osioon. Kriteeristö ei toimi vaatimuslistana mitä viheralueella tulee olla, vaan se tarjoaa puitteet laadukkaalle kunnossapidolle ja toiminnalle, johon tulisi pyrkiä ja jota ammattilaiset voivat kehittää ja soveltaa viheralueillaan. Viheralueen tulee pyrkiä saavuttamaan hyvä kunnossapidon taso kaikilla kriteeristön toiminta-alueilla.
Viheralue ei todennäköisesti koskaan tule valmiiksi tai täydelliseksi – sen täytyy aktiivisesti vastata muutoksiin ja käyttäjien tarpeisiin, samalla kun aktiivisesti ylläpitää omaa identiteettiään.
Viihtyisyys ja käytettävyys | 1. Käyttäjäystävällisyys 2. Helppo ja turvallinen kulku 3. Opasteet 4. Yhdenvertainen kulku kaikille |
Terveys, hyvinvointi ja turvallisuus | 5. Asianmukaiset tilat ja toiminnot 6. Turvalliset kalusteet, varusteet, laitteet ja tilat 7. Käyttäjän turvallisuus 8. Koirien valvonta |
Kunnossapito ja puhtaanapito | 9. Roskat ja jätehuolto 10. Viheralueiden kunnossapito 11. Puiden ja taajamametsien hoito 12. Rakennusten ja infran kunnossapito 13. Välineiden kunnossapito |
Ympäristövaikutusten hallinta | 14. Ympäristövaikutusten hallinta 15. Jätteen vähentäminen 16. Kemikaalien käyttö 17. Turpeen käyttö 18. Ilmastonmuutokseen sopeutuminen |
Luonnon monimuotoisuus, maisema ja kulttuuriperintö | 19. Luonnon kasvi- ja eläinekosysteemien hoito |
Osallisuus ja yhteisöllisyys | 22. Osallistaminen viheralueen kunnossapitoon ja kehittämiseen 23. Asianmukainen tarjonta käyttäjille |
Markkinointi ja viestintä | 24. Markkinointi ja kampanjat 25. Asianmukaiset viestintäkanavat 26. Asianmukainen opetuksellinen ja tiedotuksellinen viestintä |
Kunnossapidon kehittäminen | 27. Kunnossapidon kehittämissuunnitelman toteutuminen |